Katarzyna Zalewska

radca prawny

Jestem adwokatem i prowadzę kancelarię w Białymstoku. Na co dzień zajmuję się pomocą prawną gabinetom lekarskim, nie tylko w Białymstoku, ale również w całej Polsce. Pomagam gabinetom lekarskim w taki sposób, aby mogły skupić się wyłącznie na leczeniu pacjentów.
[Więcej >>>]

Otwórz swój gabinet

Marketing gabinetu lekarskiego

Katarzyna Zalewska04 listopada 2021Komentarze (0)

Otwarcie własnego gabinetu lekarskiego to początek trudnej drogi. Jeśli jesteś doświadczonym lekarzem nie masz problemu z ilością pacjentów, którzy przychodzą do Ciebie w celu rozwiązania swoich zdrowotnych kłopotów. Ale co zrobić, gdy jesteś na początku swojej zawodowej drogi. Zatem marketing gabinetu lekarskiego czy informowanie? Czy możesz reklamować swój gabinet lekarski? O tym w dzisiejszym wpisie.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej podmiot wykonujący działalność leczniczą podaje do wiadomości publicznej informacje o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych. Treść i forma tych informacji nie mogą mieć cech reklamy.

Oprócz ustawy o działalności leczniczej warto zwrócić uwagi na Kodeks Etyki Lekarskiej, a zwłaszcza art. 63, w którym jasno wskazano:

  1. Lekarz tworzy swoją zawodową opinię jedynie w oparciu o wyniki swojej pracy, dlatego wszelkie reklamowanie się jest zabronione.
  2. Lekarz nie powinien wyrażać zgody na używanie swego nazwiska i wizerunku dla celów komercyjnych.

Wynika z tego jasno, że lekarz nie może się reklamować, co nie wyklucza możliwości informowania o prowadzonej przez siebie praktyki lekarskiej.

Informowanie o gabinecie lekarskim

O zasadach informowania o prowadzonej praktyce wypowiedziała się Naczelna Rada Lekarska w uchwale z 16 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowych zasad podawania do publicznej wiadomości informacji o udzielaniu przez lekarzy i lekarzy dentystów świadczeń zdrowotnych.

Zatem co taka informacja może zawierać. Lekarz powinien podać następujące dane:

  • tytuł zawodowy;
  • imię i nazwisko;
  • miejsca, dni i godziny przyjęć;
  • rodzaj wykonywanej praktyki zawodowej;
  • stopień naukowy;
  • tytuł naukowy;
  • specjalizacje;
  • umiejętności z zakresu węższych dziedzin medycyny lub udzielania określonych świadczeń zdrowotnych;
  • szczególne uprawnienia;
  • numer telefonu;
  • określenie cen i sposobu płatności w przypadku przekazywania tych informacji poprzez zamieszczenie ich na stronie internetowej praktyki zawodowej lub poprzez specjalne telefony informacyjne.

Zakres informacji, które możesz przekazać swoim potencjalnym pacjentom jest dość szeroki. Ważne, aby podawane wiadomości były zgodne z posiadanymi przez Ciebie kwalifikacjami.

Mając własny gabinet informujesz o nim w ściśle określony sposób:

  1. na zewnątrz budynku możesz umieścić nie więcej niż 2 stałe tablice ogłoszeniowe (chodzi o budynek, w którym prowadzona jest praktyka) i nie więcej niż 2 dodatkowe tablice ogłoszeniowe przy drogach dojazdowych do siedziby praktyki;
  2. ogłoszenia prasowe w rubrykach dotyczących usług medycznych;
  3. informacje zawarte w książkach telefonicznych i informatorach o usługach medycznych w dziale dotyczącym usług lekarskich;
  4. zamieszczenie informacji na stronach internetowych;
  5. specjalne telefony informacyjne.

Określono nawet kształt takich tablic, czyli prostokąt o maksymalnych wymiarach 40 cm na 60 cm.

Czego nie wolno robić informując o gabinecie lekarskim?

Skoro określono szereg informacji na temat tego co możesz opublikować prowadząc gabinet lekarski, to wprowadzono także zasady, których te informacje nie mogą naruszać. Przekazywane przez Ciebie informacja nie mogą:

  • stanowić zachęty lub próby nakłonienia do korzystania ze świadczeń zdrowotnych;
  • informacji o metodach, ich skuteczności i czasie leczenia oraz obietnic i potocznych określeń;
  • określenia cen i sposobu płatności (nie może to naruszać wcześniejszych zasad);
  • informacji o jakości sprzętu medycznego.

Oznacza to, że marketing gabinetu lekarskiego, który prowadzisz może się opierać na informowaniu o tym, jak w rzeczywistości pomagasz.

Nie powinieneś posługiwać się słowami, które w pewien sposób wartościują Ciebie jako lekarza wobec innych koleżanek i kolegów po fachu.

Aby informować o swoim gabinecie możesz na stronie internetowej swojego gabinetu publikować informacje istotne dla pacjentów, które pomogą im zadbać o ich zdrowie.

Zatem marketing gabinetu lekarskiego nie jest wykluczony, ale konieczne jest prowadzenie go w taki sposób, aby nie naruszyć zasad określonych w ustawie o działalności leczniczej oraz Kodeksie Etyki Lekarskiej.

Jakie są Wasze przemyślenia na temat marketingu gabinetu lekarskiego? Zapraszam do komentowania 🙂

*****

Czytaj także RODO w gabinecie lekarskim – Prawo w gabinecie lekarskim

Czytaj także Rejestr Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą – (prawowgabinecielekarskim.pl)

 

 

 

 

W czym mogę Ci pomóc?

Na blogu jest wiele artykułów, w których dzielę się swoją wiedzą bezpłatnie.

Jeżeli potrzebujesz indywidualnej płatnej pomocy prawnej, to zapraszam Cię do kontaktu.

Przedstaw mi swój problem, a ja zaproponuję, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić i ile będzie kosztować moja praca.

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez Kancelaria Adwokacka Adwokat Katarzyna Zalewska w celu obsługi przesłanego zapytania. Szczegóły: polityka prywatności.

    { 0 komentarze… dodaj teraz swój }

    Dodaj komentarz

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez Kancelaria Adwokacka Adwokat Katarzyna Zalewska w celu obsługi komentarzy. Szczegóły: polityka prywatności.

    Poprzedni wpis:

    Następny wpis: