Pandemia wprowadziła możliwość i konieczność wykorzystywania teleporad. Zatem warto wiedzieć jakie są podstawy prawne i standardy tej formy udzielania pomocy pacjentom.
Dopuszczalność teleporad wynika z ustawy o działalności leczniczej. O teleporadach wspomina też ustawa o zawodach lekarza i lekarza dentysty.
Kto może udzielać teleporad?
Teleporad mogą udzielać lekarze i lekarze dentyści spełniający warunki, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o działalności leczniczej.
Są one udzielane za pośrednictwem systemu teleinformatycznego udostępnionego przez jednostkę podległą ministrowi zdrowia.
Czy w każdej sytuacji można udzielić teleporady?
O tym, czy w danym przypadku można udzielić teleporady wskazuje rozporządzenie Ministra Zdrowia z 12 sierpnia 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej.
Należy wskazać, że pacjentowi, który zgłosił chęć osobistego kontaktu z lekarzem nie wolno udzielić teleporady.
Osobisty kontakt jest także obligatoryjny:
- przy pierwszej wizycie realizowanej przez lekarza, pielęgniarkę lub położną w ramach podstawowej opieki zdrowotnej,
- w przypadku choroby przewlekłej, gdy doszło do pogorszenia bądź zmiany objawów,
- w sytuacji podejrzenia choroby nowotworowej,
- jak też w przypadku dzieci do 6. roku życia.
Naruszenie tych wyjątków może skutkować odpowiedzialnością zawodową lekarza, ale także w niektórych przypadkach powodować odpowiedzialność cywilną bądź karną.
Jakie standardy musi spełniać udzielenie teleporady?
Bardzo ważne jest zapewnienie bezpieczeństwa podczas udzielania teleporad. Chodzi nie tylko o zabezpieczenie systemu informatycznego przed dostępem do niego osób nieuprawnionych, ale także o przygotowanie pomieszczenia, w którym udziela się teleporady.
Fakt, że pacjenta nie ma fizycznie w gabinecie nie oznacza, iż znika konieczność zapewnienia pewnego rodzaju poufność.
Na początku teleporady weryfikuje się tożsamość pacjenta (np. prosząc pacjenta o podanie jego numeru PESEL lub kodu wizyty). Następnie teleporada przebiega jak tradycyjna, osobista wizyta u lekarza.
Podczas tej wizyty pacjent informuje lekarza o swoim stanie zdrowia, zaś lekarz odnotowuje przekazane mu wiadomości w dokumentacji medycznej pacjenta. Ważne jest to, aby udzielenie teleporady nie skutkowało pogorszeniem się stanu zdrowia pacjenta.
Jeśli w trakcie teleporady pacjentowi zostanie wystawiona e-recepta lub e-skierowanie, lekarz powinien poinstruować pacjenta o tym, w jaki sposób można je zrealizować.
Warto wskazać, że standardy i zasady udzielania teleporad ulegają zmianom, gdyż cały czas ze strony zarówno lekarzy i pacjentów płyną sygnały o tym, co można ulepszyć w teleporadach. O zmianach w zasadach udzielania teleporad przeczytacie w blogu.
Photo by National Cancer Institute on Unsplash
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }