Katarzyna Zalewska

radca prawny

Jestem adwokatem i prowadzę kancelarię w Białymstoku. Na co dzień zajmuję się pomocą prawną gabinetom lekarskim, nie tylko w Białymstoku, ale również w całej Polsce. Pomagam gabinetom lekarskim w taki sposób, aby mogły skupić się wyłącznie na leczeniu pacjentów.
[Więcej >>>]

Otwórz swój gabinet

Podstawy prawne i standardy udzielania teleporady

Katarzyna Zalewska07 maja 2021Komentarze (0)

Pandemia wprowadziła możliwość i konieczność wykorzystywania teleporad. Zatem warto wiedzieć jakie są podstawy prawne i standardy tej formy udzielania pomocy pacjentom.

Dopuszczalność teleporad wynika z ustawy o działalności leczniczej. O teleporadach wspomina też ustawa o zawodach lekarza i lekarza dentysty.

Kto może udzielać teleporad?

Teleporad mogą udzielać lekarze i lekarze dentyści spełniający warunki, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o działalności leczniczej.

Są one udzielane za pośrednictwem systemu teleinformatycznego udostępnionego przez jednostkę podległą ministrowi zdrowia.

Czy w każdej sytuacji można udzielić teleporady?

Podstawy prawne i standardy udzielania teleporadyO tym, czy w danym przypadku można udzielić teleporady wskazuje rozporządzenie Ministra Zdrowia z 12 sierpnia 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej.

Należy wskazać, że pacjentowi, który zgłosił chęć osobistego kontaktu z lekarzem nie wolno udzielić teleporady.

Osobisty kontakt jest także obligatoryjny:

  • przy pierwszej wizycie realizowanej przez lekarza, pielęgniarkę lub położną w ramach podstawowej opieki zdrowotnej,
  • w przypadku choroby przewlekłej, gdy doszło do pogorszenia bądź zmiany objawów,
  • w sytuacji podejrzenia choroby nowotworowej,
  • jak też w przypadku dzieci do 6. roku życia.

Naruszenie tych wyjątków może skutkować odpowiedzialnością zawodową lekarza, ale także w niektórych przypadkach powodować odpowiedzialność cywilną bądź karną.

Jakie standardy musi spełniać udzielenie teleporady?

Bardzo ważne jest zapewnienie bezpieczeństwa podczas udzielania teleporad. Chodzi nie tylko o zabezpieczenie systemu informatycznego przed dostępem do niego osób nieuprawnionych, ale także o przygotowanie pomieszczenia, w którym udziela się teleporady.

Fakt, że pacjenta nie ma fizycznie w gabinecie nie oznacza, iż znika konieczność zapewnienia pewnego rodzaju poufność.

Na początku teleporady weryfikuje się tożsamość pacjenta (np. prosząc pacjenta o podanie jego numeru PESEL lub kodu wizyty). Następnie teleporada przebiega jak tradycyjna, osobista wizyta u lekarza.

Podczas tej wizyty pacjent informuje lekarza o swoim stanie zdrowia, zaś lekarz odnotowuje przekazane mu wiadomości w dokumentacji medycznej pacjenta. Ważne jest to, aby udzielenie teleporady nie skutkowało pogorszeniem się stanu zdrowia pacjenta.

Jeśli w trakcie teleporady pacjentowi zostanie wystawiona e-recepta lub e-skierowanie, lekarz powinien poinstruować pacjenta o tym, w jaki sposób można je zrealizować.

Warto wskazać, że standardy i zasady udzielania teleporad ulegają zmianom, gdyż cały czas ze strony zarówno lekarzy i pacjentów płyną sygnały o tym, co można ulepszyć w teleporadach. O zmianach w zasadach udzielania teleporad przeczytacie w blogu.

Photo by National Cancer Institute on Unsplash

W czym mogę Ci pomóc?

Na blogu jest wiele artykułów, w których dzielę się swoją wiedzą bezpłatnie.

Jeżeli potrzebujesz indywidualnej płatnej pomocy prawnej, to zapraszam Cię do kontaktu.

Przedstaw mi swój problem, a ja zaproponuję, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić i ile będzie kosztować moja praca.

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez Kancelaria Adwokacka Adwokat Katarzyna Zalewska w celu obsługi przesłanego zapytania. Szczegóły: polityka prywatności.

    { 0 komentarze… dodaj teraz swój }

    Dodaj komentarz

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez Kancelaria Adwokacka Adwokat Katarzyna Zalewska w celu obsługi komentarzy. Szczegóły: polityka prywatności.

    Poprzedni wpis:

    Następny wpis: